3 آوریل 2024- طبق مطالعه‌ای که در مجله دیابت بالینی منتشر شد، یک رژیم غذایی گیاهی کم‌چرب سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات می‌تواند به کاهش نیاز به انسولین و بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

تصور می‌شود دیابت نوع 1 در اثر یک واکنش خود ایمنی ایجاد می‌شود که سلول‌های بتای پانکراس را که انسولین می‌سازند، از بین می‌برد. انسولین هورمونی است که به انتقال گلوکز (قند) از خون به سلول‌های ماهیچه‌ای و کبد کمک می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین را از طریق تزریق یا پمپ دریافت کنند زیرا بدن آنها به اندازه کافی این هورمون را تولید نمی کند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است مقاومت به انسولین نیز داشته باشند، که وضعیتی است که در آن سلول‌ها به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و گلوکز در خون باقی می‌ماند. مقاومت به انسولین به شدت تحت تأثیر چربی رژیم غذایی است که می تواند مانع از ورود گلوکز به سلول ها شود. با گذشت زمان، سطوح بالای گلوکز خون می تواند منجر به عوارض سلامتی شود.

در یک مطالعه ی 12 هفته ای، 58 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 به طور تصادفی در یک گروه وگان کم چرب بدون محدودیت در کالری یا کربوهیدرات، یا در یک گروه با وعده های غذایی کنترل شده قرار گرفتند که دریافت کالری روزانه را برای شرکت کنندگان دارای اضافه وزن کاهش داده و میزان دریافت کربوهیدرات را در طول زمان در یک مقدار ثابت حفظ کرد.

نتایج نشان داد که در گروه رژیم غذایی کم‌چرب وگان، نیاز به انسولین 28 درصد کاهش و حساسیت به انسولین تا 127 درصد نسبت به گروه رژیم غذایی کنترل شده، بهبود یافت. این با کاهش وزن متوسط 11 پوندی در گروه وگان همراه بود، در حالی که افراد گروه رژیم غذایی کنترل شده هیچ تغییر قابل توجهی را در وزن تجربه نکردند. افزایش مصرف کربوهیدرات و فیبر با بهبود حساسیت به انسولین مرتبط بود. علاوه بر این، افراد گروه وگان کاهش بیشتری را در کلسترول تام (32.3 میلی گرم در دسی لیتر) و کلسترولLDL (18.6 میلی گرم در دسی لیتر) در مقایسه با گروه رژیم غذایی کنترل شده، تجربه کردند.

پرفسور هانا کاهلووا، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر تحقیقات بالینی کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه، گفت: با توجه به اینکه هزینه ی انسولین برای بسیاری نگران کننده است، تحقیق پیشگامانه ی ما نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی کم چرب که کربوهیدرات را محدود نمی کند، ممکن است نسخه ای برای کاهش نیاز به انسولین، مدیریت سطح قند خون و بهبود سلامت قلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diabetes-endocrinology/videos/can-a-low-fat-vegan-diet-reduce-insulin-requirement-in-type-1-diabetes-126678